Voiko puhelinoperaattorit pakottaa liittymänottajalle nettiä?
Halvinliittymä. fi noudattaa tiukkaa sisältöpolitiikkaa. Kaikki tiedot tarkistetaan aina ennen julkaisua ja sen jälkeen tasaisin väliajoin. Liittymien hinnat pyritään tarkistamaan päivittäin uusien hinnanmuutosten varalta. Tämä kirjoitus saattaa sisältää viittauksia yhteistyökumppaneidemme tuotteisiin tai palveluihin.
Operaattorit ovat pikkuhiljaa lopettaneet netittömiä puhelinliittymiään. Vielä 2015 Tele Finland (nykyinen Telia) pakotti liittymän ottajalle minimissään hitainta nettiä. Suurimmista puhelinoperaattoreista ainoana enää Sonera (nykyisin Telia) myy uudelle asiakkaalle puhelinliittymää missä ei ole nettiä. -Tutkimusten mukaan joka viides Suomalaisista ei omista älypuhelinta.
Lakimiehen mukaan kaikki operaattorit tekevät itse päätöksen mitä tarjoavat liittymäpaketeissaan ja liittymissään ja saavat myös muokata niiden sopimusehtoja. Tämä koskee kaikkia muita, paitsi määräaikaisissa sopimuksissa sopimusehtoja ei saa muuttaa.
Jos operaattori muuttaa sopimusehtoja, on asiakkaan tiedettävä siitä ainakin kuukautta aikaisemmin. Muutosta tehdessä on asiakkaalle kerrottava, että hänellä on oikeus irtisanomiseen.
Kaikkien puhelinliittymien hintataso täytyy olla sopiva ja kohtuullinen. Tehdyn muutoksen aikana esimerkiksi Telia entinen Tele Finland nosti liittymien perusmaksua aikaisemmasta 1 eurosta peräti 3 euroon kuukaudessa eli 300 % hinnan muutos. Perusmaksuhan on vain pieni osa lopullisia kustannuksia.
Jos taskustasi löytyy älypuhelin on suositeltavaa puhelinliittymää ottaessa hankkia netillinen liittymä. Pysyt ajan tasalla päivityksissä ja samalla takaat, että pysyt reitillä navigoidessa.